«  ^  @

.:: GALERIA ::.
.:: RÓŻNE, RÓŻNISTE ::.
.:: ARCHIWUM STATYSTYK ::.
.:: STRONA KRZYSZTOFA ::.
.:: O STRONIE ::.

..:: Z archiwum MZK / ZKM Szczecin ::..

Witam na dedykowanej podstronie poświęconej różnej dokumentacji związanej z funkcjonowaniem transportu miejskiego w Szczecinie. Źródłem materiałów są:
- WPKM Szczecin,
- MZK Szczecin,
- ZKM Szczecin.

Poniższe archiwum udało się zebrać wiele lat temu, głównie z obecnego Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, które były przekazane do zniszczenia. Dokumenty przedstawiają różnego rodzaju rozkłady jazdy (także wykonane ręcznie), schematy sieci, dokumentacje związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej i międzygminnej, czy też arkusze napełnienia pojazdów - pomiary wykonane przez zatrudnionych wówczas w MZK obserwatorów.

W poniższej tabeli znajdują się wybrane miniaturki oraz opisy dokumentów. Jako że materiały są także wielostronicowe, po kliknięciu na miniaturkę otworzy się osobna podstrona z pełną dokumentacją w danym temacie. Zapraszam do czytania.


Podgląd (kliknij aby otworzyć - nowa podstrona)
Opis dokumentacji
Schemat WPKM Szczecin (wraz z oddziałami w Stargardzie i Świnoujściu) prawdopodobnie z 1987 roku.

Awers zawiera schematy sieci WPKM oraz ogólnie informacje o firmie i dane o taryfach na liniach podmiejskich.

Rewers zawiera wykaz tras linii. Dla linii nocnych ujęto godziny odjazdów z przystanków początkowych, a ponadto dodano wykaz linii nocnych służbowych w Szczecinie, dostępnych dla pasażerów.

Korekty naniesione ołówkiem, to zmiany jakie przygotowywano pod kolejną wersję informatora. Nie mam wiedzy, czy kolejna wersja schematu oficjalnie powstała. WPKM Szczecin rozwiązano z dniem 30.04.1991 r.
Schemat ZKM Szczecin (ZKM powstało w 1995 r.) według układu sieci z 1993 rok.

Na awersie umieszczono schemat linii autobusowych dziennych i nocnych.

Rewers posiada schemat linii tramwajowych dziennych i nocnych oraz wykaz tras wszystkich linii. Dla linii nocnych ujęto godziny odjazdów z przystanków początkowych.

Jest to wersja techniczna schematu, na której ręcznie naniesiono korekty pod kolejną wersję wydawnictwa (1995 r.).

Na skanach widać następujące zmiany:
- uruchomienie linii 1 po zakończonym remoncie w al. Wojska Polskiego,
- skrócenie linii 2 z Basenu Górniczego do Dworcowej,
- przekierowanie linii 3 z Dworca Niebuszewo do Zajezdni Niemierzyn. Zły stan pętli Las Arkoński wymusił skierowanie linii autobusowej 78 i 78N do tego miejsca,
- przemianowanie tramwajowej linii nocnej z 3N na 2N,
- zmiana nazwy pętli ze "Stocznia Remontowa" na "Ludowa" (tylko schemat tramwajowy, uspójnienie z siecią autobusową),
- roszady w obrębie Podjuch i Klucza. Skrócenie trasy linii 61 do Podjuchy Pętla oraz wydłużenie linii 55 do Autostrady,
- skrócenie linii 64 z Dąbie Osiedle do Dąbie Dworzec (zmiana naniesiona tylko na schemacie),
- uruchomienie linii 68 i F (1994 r.),
- likwidacja linii 72 (Basen Górniczy - Śmierdnica),
- przemianowanie autobusowej linii nocnej z 207N na 57N.
Rozkład jazdy linii "A", prawdopodobnie z początku funkcjonowania linii, to jest z ok. 1992 roku. Grafika została wykonana ręcznie, a informator zawiera dwie strony:

- awers gdzie jest logo MZK Szczecin i uproszczony schemat trasy wraz z wykazem linii zatrzymujących się na przystankach, wspólnych z linią "A",
- rewers z rozkładem jazdy z przystanków początkowych - Osiedla Bukowego i Studziennej - oraz wykazem przystanków z czasem przejazdu.
Rozkład jazdy linii "B", prawdopodobnie z początku funkcjonowania linii, to jest z ok. 1992 roku. Grafika została wykonana ręcznie, a informator zawiera dwie strony:

- awers gdzie jest logo MZK Szczecin i uproszczony schemat trasy wraz z wykazem linii zatrzymujących się na przystankach, wspólnych z linią "B",
- rewers z rozkładem jazdy z przystanków początkowych - Osiedla Słonecznego i Osiedla Arkońskiego - oraz wykazem przystanków z czasem przejazdu.
Rozkład jazdy linii 101 z przystanków początkowych - Plac Rodła i Jasienica - oraz wykazem przystanków z czasem przejazdu.

Nie jest mi znana data rozkładu, natomiast można określić między latami 1987 (w grudniu 1986 przeniesiono przystanek końcowy z Placu Hołdu Pruskiego na Plac Rodła) a 1994, kiedy to częstotliwość była już ograniczona (np. w szczycie autobus zamiast co 16 minut kursował już co 20 minut).
Rozkład jazdy linii "F" z początków jej uruchomienia - 1 września 1994 r., choć pospieszna "F" pojawiła się jako linia "testowa" już od przełomu pierwszego i drugiego kwartału 1994 roku.

Informator zawiera rozkłady jazdy z wszystkich przystanków na trasie, udostępniam skany tylko z przystanków początkowych. Linię obsługiwało wtedy 7 brygad - 2 z SPA "Klonowica" i 5 z SPPK, taborem 12-metrowym (Jelcze M11) i 18-metrowym (Ikarusy 280). Warto zauważyć na trasie przejazdu zaznaczoną granicę strefy (między "Mazurską" a "Pokoju"). Wymagała ona ponownego skasowania biletu. Granicę strefy zlikwidowano w lutym 1996 r.
Rozkład jazdy linii 107 obowiązujący od 1 września 1994 r.

Informator zawiera rozkłady jazdy z wszystkich przystanków na trasie, udostępniam skany tylko z przystanków początkowych. Rozkład został wprowadzony wraz ze stałym uruchomieniem linii pospiesznej "F" na tej samej trasie. Obie linie otrzymały w szczycie taką samą częstotliwość - co 14 minut. Warto zauważyć na trasie przejazdu zaznaczoną granicę strefy (między "Przęsocin" a "Przęsocin Centralna"). Wymagała ona ponownego skasowania biletu. Granicę strefy zlikwidowano w lutym 1996 r.
Wykaz tras linii nocnych tramwajowych z informatora MZK Szczecin z 1994 roku.

Pod trasami zamieszczono godziny odjazdów z przystanków początkowych.
Wykaz tras linii nocnych autobusowych z informatora ZKM Szczecin z okresu lato'97 - wiosna'98.

Pod trasami zamieszczono godziny odjazdów z przystanków początkowych.
Były to ostatnie chwile starego i niewydolnego układu nocek. Dnia 1 lipca 1997 r. wprowadzono reformę linii nocnych (501-516).
Informator ZKM Szczecin po reformie linii nocnych w lipcu 1997 r.

W informatorze ujęto trasy linii, zasadnych korzystania z nich oraz pełne rozkłady jazdy (UWAGA! brak rozkładów linii 503 i 504).

Przed reformą układ linii nocnych był sprzed ustroju. Trzon komunikacji nocnej stanowiło 8 linii tramwajowych oraz 7 dodatkowych linii autobusowych.

Z dniem 1.07.1997 r. przebudowano całkowicie siatkę połączeń nocek. Zlikwidowano nocne tramwaje, a autobusy skierowano na 16 nowych linii, według wcześniej niewystępującej numeracji - 501-516. Po tej zmianie wiele rejonów miasta zyskała dostęp do nocnego transportu publicznego.
Oprócz tej zmiany zaoferowano bardzo wysoką częstotliwość, bo aż połowa linii kursowała co 30 minut. Pozostałe linie miały trochę mniejszą częstotliwość - co 40-45-60 minut.

Około 2:00 w nocy następowało zachwianie częstotliwości lub wycięcie jednego obiegu na linii. Taka sytuacja utrzymała się do 2000 roku, gdzie wprowadzono drobne zmiany tras (patrz schemat poniżej) oraz ograniczono kursowanie linii o połowę (bazowa częstotliwość co 60 minut).
Schemat linii nocnych ZKM Szczecin z okresu 2000-2002.

Była to pierwsza większa zmiana po reformie linii nocnych z 1997 roku. Z tras linii - wydłużono 503 z Placu Rodła do Kormoranów, skrócono 513 z Osiedla Kasztanowego do Dąbie Dworzec oraz uruchomiono nową linię 517: Plac Rodła - Osiedle Kasztanowe.

Choć zmian w trasach wiele nie było, niestety ograniczono wówczas kursowanie na wszystkich liniach, zmniejszając bazową częstotliwość z 30 do 60 minut.
Pomiary napełnienia pojazdów w okresie Wszystkich Świętych w 1993 roku, przez obserwatorów MZK. Pomiary wykonano w trzech lokalizacjach:

- na przystanku "Karola Miarki" w dniu 30.10.1993 r., dla linii tramwajowych (8 i D8) w kierunku centrum. W karcie zapisano numer taborowy tramwaju (pierwszy w składzie), godzinę i ilość pasażerów.
- na przystanku "Ku Słońcu" w dniu 31.10.1993 r., dla linii autobusowej "60" w kierunku Cukrowej. W karcie zapisano numer taborowy, godzinę i pełną informację o napełnieniu i wymianie pasażerskiej.
- na nieznanym przystanku w dniu 1.11.1993 r., dla linii autobusowej "67" (i dodatkowych wspomagających) w kierunku Karola Miarki (cmentarza). W karcie zapisano numer taborowy, godzinę i liczbę pasażerów w pojeździe. Z uwagi na ilość danych pomiary są na dwóch sklejonych kartach.
Informacja / sprawozdanie na temat funkcjonowania linii pospiesznych A, B, D i E w początkowym okresie działalności, wraz z opisem sytuacji na linii pospiesznej uruchamianej przez PKS Szczecin.

W dalszej części dokumentacji opisano sytuację na liniach międzygminnych - do gminy Gryfino (przekazanie przewozów do PKS), gminy Kołbaskowo (brak przewozów) i gminy Dobra (o linii 108 na ostatniej stronie).
Struktura taborowa na liniach MZK Szczecin w poszczególnych zajezdniach autobusowych, według stanu na 15.11.1993 r. Zawarto 3 dokumenty, każdy opisujący osobną zajezdnię:

- NBA-I - obecnie zajezdnia SPA "Klonowica",
- NBA-II - obecnie zajezdnia SPA "Dąbie",
- NBA-III - obecnie zajezdnia w Policach, spółka SPPK.
Pusty arkusz brygadówki (plan pracy brygady / kierującego), jako wzornik do wypełnienia na maszynie do pisania. Arkusze te z uwagi na twardy, sztywny papier były wykorzystywane nawet po 2015 roku, gdzie zszywaczem przyczepiano do nich wydruk komputerowy dla brygady / kierującego, w trakcie tymczasowych, krótkookresowych zmian w rozkładach. Zwykłe (stałe i tymczasowe długookresowe) rozkłady w celu zapewnienia sztywności laminowało się.
Naklejka informująca o zasadach sprzedaży biletów przez kierujących pojazdami komunikacji miejskiej. Naklejki umieszczano zazwyczaj za kabiną kierującego.

© Mareczek 2001 - 2025
Ostatnia aktualizacja strony: 15.03.2025

Wykorzystywanie i publikowanie materiałów znajdujących sie na tej stronie bez uzyskania zgody autora jest zabronione.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to).