«  ^  @

.:: GALERIA ::.
.:: RÓŻNE, RÓŻNISTE ::.
.:: ARCHIWUM STATYSTYK ::.
.:: STRONA KRZYSZTOFA ::.
.:: O STRONIE ::.

..:: Zwodzony most kolejowy nad Regalicą ::..
Most zwodzony

Wielu mówi, iż był to jedyny kolejowy most zwodzony w Europie. Jest to prawdą, ale tylko częściową, gdyż tak naprawdę był to jedyny mechaniczny zwodzony most kolejowy w Europie. Na przykład w Niemczech znajdują się bowiem dwa podobne obiekty, które zostały przebudowane i są podnoszone za pomocą hydrauliki.

Zwodzony most na Regalicy (potocznie zwany też mostem wrocławskim) był obsługiwany jednym silnikiem elektrycznym, indukcyjnym, o mocy 22kW. Mimo małej mocy przy dużej masie konstrukcji, przęsło było podnoszone bezproblemowo, gdyż po stronie północnej mostu zwodzonego, nad torem znajduje się ponad stu tonowy prostopadłościan wykonany z metalu, który stanowi przeciwciężar.

Most zwodzony jest wpisany rejestru zabytków jako zabytek nieruchomy; nr ewidencyjny A-545 z 7.12.2009 r. (DZ-4140/47/O/K/2008/2009).

Z uwagi na budowę nowej przeprawy kolejowej przez Regalicę, przęsło zwodzone było użytkowane w ruchu kolejowym do dnia 24.01.2023 r. Zabytkowe przęsło znajduje się nadal na swoim miejscu, lecz bez połączenia z siecią kolejową. Poniższy opis czynności jest już historią.

Aby podnieść most, należało wykonać szereg czynności (opis historyczny):

1) Barka zgłasza się na stosownym kanale radiowym do dyżurnego ruchu na stacji Szczecin Podjuchy,
2) Dyżurny ruchu blokuje ruch kolejowy między posterunkami SJ (Szczecin Podjuchy) a SPA (Szczecin Port Centralny SPA),
3) Po zablokowaniu ruchu kolejowego, operator obsługujący most wyjmuje klucz z zamka blokady liniowej,
4) Operator za pomocą kluczy (zależności kluczowe) odblokowuje rygiel oraz iglice, które łączą szyny na obu krańcach przęsła zwodzonego.
5) Po wykonaniu ww. czynności na moście zostaje załączone napięcie w szafie sterowniczej,
6) Następuje przesunięcie iglic w kierunku części stałych mostu.


Podziękowania dla Kajetana Szmucińskiego za udostępnienie filmu.

7) Odryglowuje się główne przęsło poprzez przesunięcie stalowego sworznia umieszczonego wewnątrz konstrukcji,
8) Zostaje włączony silnik indukcyjny, który podnosi przęsło.


Przęsło jest podnoszone zazwyczaj do kąta 65 stopni przez około 50 sekund (cała operacja trwa w przybliżeniu 2-4 minuty). Czasami most jest podnoszony do kąta 90 stopni - np. podczas niektórych napraw (podnoszenie techniczne). Przeglądy techniczne odbywają się w każdą pierwszą środę miesiąca.



Program "Misja Gryf" zrealizowany przez TVP Szczecin w 2006 roku pokazuje i opisuje fukncjonowanie zwodzonego mostu kolejowego.



Zobacz inne zdjęcia mostu wykonane podczas Dni Techniki Kolejowej.

© Mareczek 2001 - 2024

Wykorzystywanie i publikowanie materiałów znajdujących sie na tej stronie bez uzyskania zgody autora jest zabronione.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to).