..:: Zwodzony most kolejowy nad Regalicą ::.. Ruch pociągów
"Nadodrzanka" jest aktualnie linią zelektryfikowaną (elektryfikacja odcinka Szczecin Podjuchy - Szczecin Port Centralny SPA nastąpiła w roku 1983).
Zwodzenie mostu uniemożliwia zainstalowanie drutu jezdnego nad przęsłem, w związku z czym jednostki i lokomotywy elektryczne przejeżdżają przez most
"na biegu" z opuszczonymi pantografami. Informują o tym stosowne wskaźniki: We1, We2 znajdujące się przed mostem oraz We3 umieszczone za przęsłem zwodzonym.
W początkowym okresie po elektryfikacji linii nie istniało żadne zabezpieczenie przed zapominalskimi maszynistami, którzy nie opuszczali
pantografów, co wiązało się z niebezpieczeństwem połamania "patyków". Po pewnym czasie położono zatem odcinek blachy nad częścią zwodzoną,
który zastępował sieć trakcyjną (odcinek ten był odizolowany). Mimo wszystko pociągi nadal poruszały się z opuszczonymi pantografami.
Przez most dziennie przejeżdżało ok. 40 pociągów pasażerskich i 20 towarowych. Podczas wstrzymania ruchu kolejowego trwającego dłuższy
okres czasu (np. podczas przeglądów technicznych, awarii i innych sytuacji losowych), pociągi były kierowane drogą okrężną, linią nr 428
Szczecin Podjuchy - podg. Zdroje - Szczecin Dąbie, do stacji Szczecin Dąbie, gdzie następowała zmiana kierunku i kontynuacja jazdy do stacji
Szczecin Główny / Szczecin port Centralny. Objazd wydłużał czas przejazdu pociągu pasażerskiego o około 20-30 minut.
Nagranie z kabiny lokomotywy, przejazd po moście zwodzonym, 23.01.2023 r. (autor: Maciej K.)
Dzień 24 stycznia 2023 roku jest bardzo ważna datą w historii dotychczasowej przeprawy, gdyż do tego dnia przez przęsło zwodzone kursowały pociągi.
Ostatni rozkładowy pociąg wyruszył ze stacji Szczecin Podjuchy o godzinie 22:49 i dojechał do posterunku Szczecin Port Centralny SPA o 22:55
(skład towarowy przewoźnika Captrain prowadzony E483-221; nr TME 484038/9 relacji Chałupki - Szczecin Port Centralny SPA). Kolejnego dnia zawieszono
ruch kolejowy między stacjami, do czasu oddania nowego mostu kolejowego (udostępniono go do ruchu planowego 10.12.2023). Na czas prac ruch pociągów prowadzono
linią kolejową nr 428: Szczecin Podjuchy - podg. Zdroje - Szczecin Dąbie. Docelowo przęsło zwodzone pozostaje na swoim miejscu jako zabytek.
Szczegóły o nowym moście znajdują się na dedykowanej stronie Nowy most.