..:: Zwodzony most kolejowy nad Regalicą ::.. Ruch pociągów
"Nadodrzanka" jest aktualnie linią zelektryfikowaną (elektryfikacja odcinka Szczecin Podjuchy - Szczecin Port Centralny SPA nastąpiła w roku 1983).
Zwodzenie mostu uniemożliwia zainstalowanie drutu jezdnego nad przęsłem, w związku z czym jednostki i lokomotywy elektryczne przejeżdżają przez most
"na biegu" z opuszczonymi pantografami. Informują o tym stosowne wskaźniki: We1, We2 znajdujące się przed mostem oraz We3 umieszczone za przęsłem zwodzonym.
W początkowym okresie po elektryfikacji linii nie istniało żadne zabezpieczenie przed zapominalskimi maszynistami, którzy nie opuszczali
pantografów, co wiązało się z niebezpieczeństwem połamania "patyków". Po pewnym czasie położono zatem odcinek blachy nad częścią zwodzoną,
który zastępował sieć trakcyjną (odcinek ten był odizolowany). Mimo wszystko pociągi nadal poruszały się z opuszczonymi pantografami.
Przez most dziennie przejeżdżało ok. 40 pociągów pasażerskich i 20 towarowych. Podczas wstrzymania ruchu kolejowego trwającego dłuższy
okres czasu (np. podczas przeglądów technicznych, awarii i innych sytuacji losowych), pociągi były kierowane drogą okrężną, linią nr 428
Szczecin Podjuchy - podg. Zdroje - Szczecin Dąbie, do stacji Szczecin Dąbie, gdzie następowała zmiana kierunku i kontynuacja jazdy do stacji
Szczecin Główny / Szczecin port Centralny. Objazd wydłużał czas przejazdu pociągu pasażerskiego o około 20-30 minut.
Nagranie z kabiny lokomotywy, przejazd po moście zwodzonym, 23.01.2023 r. (autor: Maciej K.)
Dzień 24 stycznia 2023 roku jest bardzo ważna datą w historii dotychczasowej przeprawy, gdyż do tego dnia przez przęsło zwodzone kursowały pociągi.
Ostatni rozkładowy pociąg wyruszył ze stacji Szczecin Podjuchy o godzinie 22:49 i dojechał do posterunku Szczecin Port Centralny SPA o 22:55
(skład towarowy przewoźnika Captrain prowadzony E483-221; nr TME 484038/9 relacji Chałupki - Szczecin Port Centralny SPA). Kolejnego dnia zawieszono
ruch kolejowy między stacjami, do czasu oddania nowego mostu kolejowego. Na czas prac ruch pociągów prowadzono linią kolejową nr 428:
Szczecin Podjuchy - podg. Zdroje - Szczecin Dąbie. Docelowo przęsło zwodzone pozostaje na swoim miejscu jako zabytek.
Szczegóły o nowym moście znajdują się na dedykowanej stronie Nowy most.