«  ^  @

.:: GALERIA ::.
.:: RÓŻNE, RÓŻNISTE ::.
.:: ARCHIWUM STATYSTYK ::.
.:: STRONA KRZYSZTOFA ::.
.:: O STRONIE ::.

..:: Zwodzony most kolejowy nad Regalicą ::..
Ruch pociągów

"Nadodrzanka" jest aktualnie linią zelektryfikowaną (elektryfikacja odcinka Szczecin Podjuchy - Szczecin Port Centralny SPA nastąpiła w roku 1983). Zwodzenie mostu uniemożliwia zainstalowanie drutu jezdnego nad przęsłem, w związku z czym jednostki i lokomotywy elektryczne przejeżdżają przez most "na biegu" z opuszczonymi pantografami. Informują o tym stosowne wskaźniki: We1, We2 znajdujące się przed mostem oraz We3 umieszczone za przęsłem zwodzonym.

W początkowym okresie po elektryfikacji linii nie istniało żadne zabezpieczenie przed zapominalskimi maszynistami, którzy nie opuszczali pantografów, co wiązało się z niebezpieczeństwem połamania "patyków". Po pewnym czasie położono zatem odcinek blachy nad częścią zwodzoną, który zastępował sieć trakcyjną (odcinek ten był odizolowany). Mimo wszystko pociągi nadal poruszały się z opuszczonymi pantografami.

Przez most dziennie przejeżdżało ok. 40 pociągów pasażerskich i 20 towarowych. Podczas wstrzymania ruchu kolejowego trwającego dłuższy okres czasu (np. podczas przeglądów technicznych, awarii i innych sytuacji losowych), pociągi były kierowane drogą okrężną, linią nr 428 Szczecin Podjuchy - podg. Zdroje - Szczecin Dąbie, do stacji Szczecin Dąbie, gdzie następowała zmiana kierunku i kontynuacja jazdy do stacji Szczecin Główny / Szczecin port Centralny. Objazd wydłużał czas przejazdu pociągu pasażerskiego o około 20-30 minut.



Nagranie z kabiny lokomotywy, przejazd po moście zwodzonym, 23.01.2023 r. (autor: Maciej K.)


Dzień 24 stycznia 2023 roku jest bardzo ważna datą w historii dotychczasowej przeprawy, gdyż do tego dnia przez przęsło zwodzone kursowały pociągi. Ostatni rozkładowy pociąg wyruszył ze stacji Szczecin Podjuchy o godzinie 22:49 i dojechał do posterunku Szczecin Port Centralny SPA o 22:55 (skład towarowy przewoźnika Captrain prowadzony E483-221; nr TME 484038/9 relacji Chałupki - Szczecin Port Centralny SPA). Kolejnego dnia zawieszono ruch kolejowy między stacjami, do czasu oddania nowego mostu kolejowego. Na czas prac ruch pociągów prowadzono linią kolejową nr 428: Szczecin Podjuchy - podg. Zdroje - Szczecin Dąbie. Docelowo przęsło zwodzone pozostaje na swoim miejscu jako zabytek.

Szczegóły o nowym moście znajdują się na dedykowanej stronie Nowy most.

© Mareczek 2001 - 2023

Wykorzystywanie i publikowanie materiałów znajdujących sie na tej stronie bez uzyskania zgody autora jest zabronione.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to).