«  ^  @

.:: GALERIA ::.
.:: RÓŻNE, RÓŻNISTE ::.
.:: ARCHIWUM STATYSTYK ::.
.:: STRONA KRZYSZTOFA ::.
.:: O STRONIE ::.

..:: Zwodzony most kolejowy nad Regalicą ::..
Nowy most

W 2019 roku Wody Polskie ogłosiły dialog techniczny odnośnie wykonania projektu przebudowy mostu kolejowego na Regalicy. Projekt zakłada:
• budowę całkowicie nowego mostu kolejowego nad Regalicą - most o większym prześwicie ma być dwutorowy,
• likwidację 3 przęseł kratownicowych, po których obecnie prowadzony jest ruch kolejowy,
• zachowanie przęsła zwodzonego wraz z blachownicą jako zabytek,
• zachowanie obecnego budynku gospodarczego.

Głównym celem przebudowy jest płynne prowadzenie żeglugi śródlądowej po Odrze Wschodniej (Regalicy). Obecny most zwodzony utrudnia to, z uwagi na prowadzony ruch pociągów. Statki mogą przepłynąć tylko w trakcie przerw w ruchu pociągów (około 10 luk 20-minutowych w ciągu doby).


W dniu 27 stycznia 2020 roku Wody Polskie i Polskie Linie Kolejowe podpisały porozumienie w realizacji zadania. W ramach podpisanego porozumienia powstanie dokumentacja projektowa. Wartość umowy to 3 miliony złotych.

Budowa nowego mostu kolejowego w km 733,7 rzeki Regalicy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) ‒ "Zadanie 1B.5 ‒ Przebudowa mostów w celu zapewnienia minimalnego prześwitu", finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.

Wartość projektu to 328 milionów złotych z partycypacją na poziomie ok. 110 milionów złotych ze strony PKP PLK. Wykonawcą prac będzie firma Sweco, która jest realizatorem zadań w ramach projektu POPDOW.


Należy podkreślić, że budowa nowego mostu wymusza przebudowę stacji Szczecin Podjuchy. Wyższe przyczółki mostu przyczynią się do dłuższego najazdu, a to niesie za sobą przesunięcie głowicy wjazdowej od strony Zdrojów/Portu Centralnego w kierunku ulicy Metalowej:
• na stacji pozostanie 6 torów stacyjnych, w tym 3 tory z dostępem do krawędzi peronowej,
• zostaną całkowicie przebudowane obie głowice wjazdowe - głowica od strony Portu Centralnego / Zdrojów będzie posiadać rozjazdy umożliwiające jazdę "na bok" do 60 km/h, likwidacja rozjazdów krzyżowych ("anglików"),
• obecna poniemiecka nastawnia dysponująca zostanie wyburzona - przez nią będzie przebiegać tor szlakowy w kierunku Zdrojów,
• nastawnia wykonawcza zostanie wyburzona, bez odbudowy - sterowanie cała stacją przejmie nowa nastawnia dysponująca,
• wybudowana zostanie nowa nastawnia dysponująca, w pobliżu dotychczasowej.





Wizualizacja udostępniona przez Wody Polskie i PKP PLK


© Mareczek 2001 - 2020

Wykorzystywanie i publikowanie materiałów znajdujących sie na tej stronie bez uzyskania zgody autora jest zabronione.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to).