«  ^  @

.:: GALERIA ::.
.:: RÓŻNE, RÓŻNISTE ::.
.:: ARCHIWUM STATYSTYK ::.
.:: STRONA KRZYSZTOFA ::.
.:: O STRONIE ::.

..:: Zwodzony most kolejowy nad Regalicą ::..
Budowa mostu

Most składał się z pięciu przęseł o łącznej długości 261,1 metrów. W jego skład wchodziły następujące elementy (patrząc od strony południowej):

trzy przęsła kratowe, każde o długości 73,8 m,
przęsło zwodzone - 17,35 m (masa 163 t),
blachownica - 16 m.

Ponadto w skład kompleksu wchodzi dwupiętrowy budynek gospodarczy (położony po północnej stronie mostu), w którym dyżury (do 31 maja 2019 r.*) w godzinach 7-18 pełnili pracownicy (kolejarze) obsługujący przęsło zwodzone. Znajdowały się w nim także części zapasowe oraz agregat prądotwórczy.

Wraz z budową nowej przeprawy kolejowej nad Regalicą, przęsło zwodzone było eksploatowane na linii kolejowej nr 273 do dnia 24.01.2023 r. Zabytkowe przęsło pozostaje na swoim miejscu, natomiast przęsła kratowe zostały zdemontowane (i zezłomowane) z uwagi na zbyt niskie położenie względem lustra wody oraz kolizję z nowym, wyższym mostem.


Budynek gospodarczy, po lewej przęsło zwodzone


Agregat prądotwórczy w budynku gospodarczym






Źródło: http://mapy.geoportal.gov.pl

* - od 1 czerwca 2019 roku pracownicy obsługujący przęsło pracowali także jako nastawniczowie w nastawni dysponującej SJ, z uwagi na znikomy ruch żeglugi (często występowały dni, kiedy przęsło nie wymagało w ogóle podnoszenia).

© Mareczek 2001 - 2024

Wykorzystywanie i publikowanie materiałów znajdujących sie na tej stronie bez uzyskania zgody autora jest zabronione.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to).