«  ^  @

.:: GALERIA ::.
.:: RÓŻNE, RÓŻNISTE ::.
.:: ARCHIWUM STAT ::.
.:: STRONA KRZYSZTOFA ::.
.:: O STRONIE ::.

..:: Zwodzony most kolejowy nad Regalicą ::..
Historia

Pieczątka wykonana przez PKP PLK w ramach DTK 2009 Początek budowy przeprawy kolejowej przez Regalicę (Odrę Wschodnią) wiąże się z budową linii z Wrocławia do Szczecina, tzw. "nadodrzanki". Uruchomienie ostatniego odcinka linii, z Chojny do Szczecina nastąpiło 15 maja 1877 r., jednak obecny most zwodzony nie pochodzi z tamtych czasów.

Nisko położona dzielnica "Podjuchy" (Podejuch) nie pozwalała na wybudowanie odpowiednio wysokiego mostu tak, aby barki mogły swobodnie przepływać pod nim. Konstruktorzy zostali zmuszeni do wybudowania mostu obrotowego, który był piątym przęsłem całej konstrukcji. Niestety most ten był zmorą dla żeglugi, gdyż duży ruch barek oraz bardzo powolny proces obracania mostu skutecznie tamował przepływ towarów transportowanych żeglugą śródlądową. Mimo wszystko most obrotowy funkcjonował przez prawie 60 lat.

Dwa przęsła zwodzone W 1933 roku ruszyła przebudowa. Ciągle zwiększający się ruch pociągów jak i barek wymagał sprawnego funkcjonowania transportu w tej części niemieckiego Szczecina (Stettin). Rozpoczęto zatem modernizację obiektu, przebudowując go na obecnie istniejący most zwodzony (klapowy), podnoszony mechanicznie. Ponadto Niemcy zaczęli budowę drugiego toru, a co za tym idzie wybudowano także drugie przęsło zwodzone. Konstrukcję modernizowano przez ponad 2 lata i w 1936 r. inwestycję zakończono.


Zniszczony most na skutek działań wojennychNa skutek działań wojennych w 1945 r. most został całkowicie zniszczony. W 1947 r. Polacy rozpoczęli odbudowę magistrali węglowej, natomiast sam most został ponownie oddany do użytku 1 grudnia 1948 r. Zatopione przęsła zostały wydobyte z dna rzeki Regalicy i ułożone na żelbetonowych podbudowach (fragmenty obecnych filarów, które znajdują się pod wodą, wciąż są ceglane). Niestety, odbudowano tylko zachodnią część mostu, co oznacza, że "nadodrzanka" na odcinku 1634 m jest linią jednotorową (Szczecin Podjuchy - Szczecin Port Centralny SPA).



Przybliżony układ torowy stacji Szczecin Podjuchy (Podejuch)
wraz z mostem zwodzonym na Regalicy, 1938 r.



Schemat autorstwa Marcina Kubiaka


© Mareczek 2001 - 2017

Wykorzystywanie i publikowanie materiałów znajdujących sie na tej stronie bez uzyskania zgody autora jest zabronione.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to).